فعالیت های کانون تئاتر خیابانی فارس بهار ۹۰

راه اندازی وبلاگ کانون نمایش های خیابانی فارس، برگزاری فستیوال هفتگی اجرای خیابانی در شیراز و سایر شهرستان ها، برپایی کارگاه آموزشی برای تمام شهرستانهای استان فارس، طرح تشکیل گروه های مصوب تئاتر خیابانی شهرستان های فارس چاپ نشریه کانون و در حال حاضر اجرای 280 تئاتر خیابانی در سراسر استان فارس              

ادامه مطلب ...

  ارسال به دوستان -->
 موضوع جشنواره: پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی
دادگستری کل خراسان رضوی و دبیرخانه شورای هماهنگی پیشگیری از وقوع جرم به منظور دسترسی به شیوه‌ها، مهارت‌ها و راهکارهای نوین در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی و بهره بردن از دستاوردهای هنرمندان در خشکانیدن ریشه های جرم و رسیدن به جامعه ای سرشار از آرامش و امنیت اقدام به
برگزاری اولین جشنواره «تئاتر راه روشن» در آبان‌ماه ۱۳۹۰ در مشهد می‌نماید.
شرایط متون و آثار ارسالی:
-  متون ارسالی باید در ارتباط مستقیم با موضوع جشنواره باشد و قابلیت اجرایی شایسته و عالی را حائز باشند.
-  آثار باید رویکرد خلاق و بدیع در ساختار و محتوا به موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی را داشته باشند.
-  نمایش‌های متقاضی نباید در جشنواره‌های دیگر شرکت کرده باشند.
بخش‌های جشنواره:
الف) صحنه‌ای: به آثار پذیرفته شده در این بخش به تشخیص کمیته انتخاب حداقل 10/000/000 ریال و حداکثر 30/000/000 ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
ب) خیابانی: به آثار پذیرفته شده در این بخش به تشخیص کمیته انتخاب حداقل 5/000/000 ریال و حداکثر 10/000/000 ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.
ج) نمایشنامه‌خوانی: به آثار پذیرفته شده در این بخش به تشخیص کمیته انتخاب حدااقل 1/500/000 ریال و حداکثر 3/000/000 ریال پرداخت خواهد شد.
مدارک مورد نیاز :
۱- ارسال فرم پر شده تقاضای حضور در جشنواره
۲- ارسال سه نسخه نمایشنامه تایپ شده به همراه فایل آن که در محیط word و بر روی لوح فشرده آماده شده باشد.  (ارائه طرح از نمایش های خیابانی پذیرفته می‌شود.)
۳- خلاصه داستان نمایش حداکثر در یک صفحه
۴- یک عدد عکس پرسنلی از نویسنده و کارگردان
فراخوان نمایشنامه‌نویسی
موضوع جشنواره:
پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی
دبیرخانه پیشگیری از وقوع جرم به منظورشناسایی استعدادها و بهره‌گیری از اندیشه‌های ژرف و نوآورانه اقدام به برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری راه روشن در بخش نمایشنامه‌نویسی نموده است از کلیه هنرمندان و هنرجویان و اساتید این رشته دعوت می‌شود در این جشنواره با موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی مطابق مقررات و آیین نامه ذیل شرکت نمایند :
آیین نامه:
۱- موضوع نمایشنامه الزاماً باید پیرامون پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی باشد .
۲- پرداختنی به موضوعات فوق در قالب سبک‌ها و رشته‌های مختلف نمایشی آزاد است .
۳- ارسال آثار تازه نگارش یافته ارجحیت دارد .
۴- از هر نویسنده حداکثر ۵ نمایشنامه پذیرفته می‌شود .
۵- نمایشنامه‌های ارسالی بازگردانده نخواهد شد .
۶- تمامی آثار رسیده توسط هیأت داوران که متشکل از ۵ عضو برجسته است مطالعه می‌شود و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت .
۷- تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش‌بینی نشده بر عهده ستاد برگزاری است .
۸- نمایشنامه‌های چاپی مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت .
۹- متونی که در سایر جشنواره‌ها شرکت کرده و حائز رتبه گردیده باشند در بخش مسابقه راه نخواهند یافت .
۱۰-ارسال متون وتکمیل فرم شرکت در مسابقه به منزله پذیرفتن کلیه قواعد و مقررات جشنواره است .
۱۱-دبیرخانه پیشگیری از وقوع جرم با تأیید هیأت داوران نسبت به چاپ آثار برجسته و برگزیده با اهداء جوایز به عنوان حق چاپ اقدام و به کلیه نویسندگان که متون آنها پذیرفته شده یک نسخه اهدا خواهد کرد .
۱۲-دبیرخانه جشنواره مسئولیتی در قبال آسیب ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کنندگان را ندارد
۱۳- برای شرکت در جشنواره فرم درخواست شرکت و یک قطعه عکس نویسنده اثر لازم می‌باشد .
۱۴- دبیرخانه جشنواره از پذیرفتن طرح‌های نمایشی معذور است .
  نحوه ارسال آثار :
۱- از طریق پست :
 در این صورت لازم است سه نسخه از هر اثر پرینت و بر روی هرکدام نام اثر و نام نویسنده درج گردد و به همراه فرم ثبت نام، به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال گردد.
۲- ارسال فایل اثر از طریق سایت جشنواره:
 در این صورت لازم است شرکت کننده در نام فایل، نام اثر و نام نویسنده را با فونت انگلیسی تایپ و ارسال نماید.
جوایز:
اثر برگزیده اول: تندیس جشنواره + دیپلم افتخار : 30/000/000 ریال
اثر برگزیده دوم: تندیس جشنواره + دیپلم افتخار : 25/000/000 ریال
اثر برگزیده سوم: تندیس جشنواره + دیپلم افتخار : 20/000/000 ریال
اثر برگزیده چهارم: تندیس جشنواره + لوح سپاس : 10/000/000 ریال
اثر برگزیده پنجم: تندیس جشنواره + لوح سپاس : 10/000/000 ریال

گفتنی است علاقمندان برای شرکت در این جشنواره تا اول شهریور‌ماه فرصت دارند آثار خود را به آدرس:   مشهد، احمد‌آباد، ابتدای بلوار ملا‌صدرا، دبیرخانه جشنواره ملی فرهنگی هنری "راه روشن" ارسال کنند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390ساعت 10:44  توسط فرهاد ارشاد  |  یک نظر


نمایش "پرسه‌های موازی" نوشته و کارگردانی "پیام لاریان" در فستیوال ITS آمستردام که جزء معتبرترین جشنواره‌های دانشگاهی اروپاست، نامزد جایزه بزرگ شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، در فستیوال ITS آمستردام بیش از 60 نمایش از کشورهایی نظیر آلمان، نروژ، انگلیس، بلژیک، استرالیا، لهستان، هلند و... شرکت کرده بودند که "پرسه‌های موازی" در رقابت با آثار این کشورها، توانست کاندیدای جایزه بزرگ این فستیوال شود. همچنین این نمایش، به کشورهای لهستان، آمریکا، نروژ، آلمان، کوزوو و... دعوت شده است.
مژگان خالقی
، بهروز خرّم و صادق بهاری مجموعه بازیگران این اثر هستند. همچنین روح‌الله سمیع به عنوان دستیار کارگردان، غلامرضا سلیمان‌تاش، مدیر صحنه و سعید حسنلو، طراح صحنه و نور، در "پرسه‌های موازی"، پیام لاریان را همراهی کردند.
لاریان نمایش "گزارش بازگشت" را خردادماه سال جاری در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه برده بود.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیستم تیر 1390ساعت 3:45  توسط فرهاد ارشاد  |  نظر بدهید

وجود فرهنگ ایثار ، امید ، نشاط و زندگی بهتر را به جامعه اهداء می کند زیرا باعث :

ضریب امنیت ملی
ضریب امید به زندگی
تلطیف ارتباطات و تحمل اجتماعی
توسعه سیاسی و فرهنگی جامعه
سطح بینش و اخلاق عمومی
می شود و با اهداء آرامش روانی و روح تعاون و همکاری موجب هم افـزایی و
بهـره وری و در نتیجه آبـادانی کشـور می شود.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند شناخت و تعمیم عناصر این فرهنگ می باشد.
اگر فرهنگ دفاع مقدس (به معنای شهادت ، جانبازی و آزادگی) را قله کوه معرفت و فرهنگ عمومی کشور (اعم از اخلاق ، دین ، آداب ، سنن ، فداکاری مثل دهقان فداکار و غیره) را دامنه آن بدانیم میان این دو سطح حلقه واسطی وجود دارد که ما آنرا (عناصر فرهنگ ایثار و شهادت) می نامیم و این درحالیست که عمده کتابهای منتشره صرفاً مربوط به قله این کوه است و به حلقه واسط توجه خاصی نشده است.
بر همین اساس توسط دفتر مطالعات و تحقیقات بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقیقی بروی وصایای شهدای گرانقدر دفاع مقدس انجام گرفته که در نتیجه برخی از عناصر فرهنگ ایثار و شهادت بشرح ذیل و جهت آگاهی بیشتر خوانندگان محترم استخراج گردیده است.
خدامحوری در مقابل خود محوری (رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند).
ایثار، ترجیح دادن منافع دیگران  بر منافع خود (شهادت عالی ترین درجه ایثار).
آخرت را بر دنیا ترجیح دادن.
پیروی و اطاعت از مقام ولایت تا پای جان.
ارزشهای انسانی را بر منافع شخصی ترجیح دادن.
در مسیر کمال حرکت کردن.
صبر و استقامت در مقابل مشکلات برای نیل به اهداف عالیه.
سازش ناپذیری در مقابل دشمنان خدا و خلق.
عزت نفس، آزادگی و زیر بار ذلت نرفتن.
حضور در صحنه های دفاع حق در مقابل باطل.
مجاهدزیستن نه چون کوته نظران و بی هنران به حیات حیوانی راضی بودن.
نترسیدن از مرگ.
دورنگری و ژرف اندیشی در مقابل کوته نظری.
رضای خداوند را بر رضای خلق ترجیح دادن.
عقل را با عشق در آمیختن.
فراخوان هفتمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی ایثار
اداره کل امور هنری و نمایشی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران بنیاد شهید و امورایثارگران هفتمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی (ایثار) را با محوریت (فرهنگ ایثار و شهادت) و با اعتقاد به زیبایی و توانایی زبان والای هنر نمایش در ترویج ، گسترش و مانایی این فضائل انسانی و تبیین جایگاه این فرهنگ در توسعه هنر نمایش برگزار می نماید.
توضیحات :


نمایشنامه های کودک و نوجوان











جوایز بخش بزرگسال :





جوایز بخش کودک :





توضیح ضروری :
هیچ جایزه ای به صورت هم ارزش بین دو یا چند نفر تقسیم نخواهد شد.
نکته :
از تمامی نمایشنامه نویسان دعوت می شود یک نسخه از آثار خود را همراه با فایل اثر بر روی لوح فشرده بهمراه فرم تکمیل شده برای هر اثر ،حداکثر تا تاریخ 90/7/30 نشانی : تهران ـ خیابان آیت ا... طالقانی ـ خیابان ملک الشعراء بهار ـ پلاک 5 ـ معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران ـ طبقه دوم ـ اداره کل امور هنری و نمایشی تحویل و یا از طریق صندوق پستی 185- 15715 ارسال نمایند.
فرم شماره یک
مشخصات نویسنده :       
نام .........................................                          به تفکیک با حروف بزرگ بنویسید  
1. موضوع نمایشنامه الزاماً باید پیرامون (ایثار و شهادت) نوشته شده باشد. این مضمون شامل: 2. ایثار در دوران دفاع مقدس ، ایثار در دوران معاصرو ایثار در 3. پرداختن به موضوع ایثار و شهادت در قالبها سبکها و گونه های مختلف نمایشی و نیز موضوعات مذهبی اعم از تاریخ ادیان سیره و صفات اولیاء و انبیاء ایثارگریها و منویات و مفاهیم این مقوله آزاد است. 4.ارسال آثار تازه نگارش یافته ارجحیت دارد. 5. از هر نویسنده حداکثر سه نمایشنامه پذیرفته می شود. 7.تمامی آثار رسیده توسط هیات داوران که متشکل از 5 عضو برجسته است مطالعه میشود و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. 9.تصمیم گیری در خصوص موارد پیش بینی نشده بر عهده ستاد برگزاری مسابقه است. 1. نفر اول تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 35/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 2. نفر دوم تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 30/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 3. نفر سوم تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 25/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 4. نفر چهارم تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 20/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 5. بر اساس رأی هیات داوران تعداد 6 اثر بعدی منتخب داوران به زیور چاپ آراسته و به نویسندگان آن لوح تقدیر اهداء خواهد شد. 1. نفر اول تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 30/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 2. نفر دوم تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 25/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 3. نفر سوم تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 20/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 4. نفر چهارم تندیس مسابقه + دیپلم افتخار + 15/000/000 میلیون ریال جایزه نقدی چاپ متن. 5. بر اساس رأی هیات داوران تعداد 6 اثر بعدی منتخب داوران به زیور چاپ آراسته و به نویسندگان آن لوح تقدیر اهداء خواهد شد. 8.آثار برگزیده در تاریخ 90/8/30 اعلام می گردد. 10.نمایشنامه هایی که چاپ گردیده اند مورد ارزیابی قرار نخواهند گرفت. 11.متون برگزیده چنانچه توسط نویسنده به مسابقه نمایشنامه نویسی دیگری ارسال و در آن مسابقه حائز رتبه گردند از مرحلۀ داوری نهایی حذف خواهند گردید. 6. نمایشنامه های ارسالی بازگردانده نخواهند شد. 12. ارسال متون و تکمیل فرم شرکت در مسابقه به منزله پذیرفتن کلیه قواعد و مقررات مسابقه خواهد بود. 13.نمایشنامه هایی که حائز رتبه اول تا چهارم می گردند از نظر قانونی و حقوقی در اختیار بنیاد شهید و امورایثارگران قرار خواهند گرفت و بنیاد شهید می تواند در ارتباط با چاپ و اجرای آن تصمیم گیری نماید.

نام خانوادگی : ...........................
تاریخ تولد : ..........................                            محل تولد : ..............................
میزان تحصیلات : ...............................             رشته و گرایش تحصیلی: .....................................
زن             مرد
نشانی محل اقامت : ..................................................................................................
...........................................................................................................................
تلفن : ............................................          تلفن همراه : ....................................................................
نشانی الکترونیکی: .....................................................................
خلاصه فعالیتهای حوزه نمایش :
...............................................................................................................................
................................................................................................................................
...............................................................................................................................
..............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
عنوان نمایشنامه های نگارش یافته با اشاره به زمان نگارش :
............................................................................................................................
............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
.............................................................................................................................
............................................................................................................................
فرم شماره دو
مشخصات نمایشنامه :
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
.............................................................................................................................
...............................................................................................................................
..............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
................................................................................................................................
................................................................................................................................
قالب نمایشنامه :
مذهبی        آیینی و سنتی        تاریخی                     
تاریخ ادیان        اجتماعی        تعزیه                      
دفاع مقدس        کودک و نوجوان        عروسکی   

عنوان نمایشنامه : ……………………………………………
……………………………………………………………
نویسنده : …………………………………………………....
……………………………………………………………
ویژه گروه سنی :
بزرگسال        کودک نوجوان