در نشست مطبوعاتی جشنواره تئاتر خیابانی عنوان شد:‏

 راه‌اندازی 27 فضای دائمی اجرای تئاتر خیابانی درسراسر کشور

 

نشست مطبوعاتی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابنی مریوان  1 مهرماه با حضور "مجید امرایی" مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی، "شهرام کرمی" از اعضای هیأت داوران جشنواره و مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی و "فاتح بادپروا" دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به مریوان، در ابتدای این نشست شهرام کرمی با اشاره به سوابق ‏برگزاری جشنواره در مریوان و میزبانی موفق این شهر طی چهار دوره برگزاری جشنواره گفت:" مریوان ‏اکنون شهر تئاتر خیابانی در ایران است."‏
وی افزود:"نسبت به دوره های نخست اتفاقات خوبی رخ داده است. امروزه خیلی از هنرمندان تئاتر خیابانی ‏گروه‌های ثابتی تشکیل داده‌اند، گروه‌هایی که 5 سال است در جشنواره به شکل ثابت حضور دارند و کار ‏تخصصی آنها تئاتر خیابانی است."‏
سپس مجید امرایی با اشاره به دوره‌های گذشته جشنواره گفت:" من ادامه دهنده مسیری هستم که در ‏سال‌های گذشته شکل گرفته است ."‏
وی افزود:" امنیت و آسایشی که اکنون در نقطه صفر مرزی داریم مدیون کسانی است که از جان و مال خود ‏گذشتند تا این آرامش وجود داشته باشد."‏
امرایی تثبیت گروه‌های تئاتر خیابانی و راه‌اندازی مکانی دائمی برای اجرای آثار خیابانی را از برنامه‌های ‏جدید دفتر تئاتر خیابانی خواند وگفت:" یک فضای دائمی همزمان با جشنواره در مریوان افتتاح شد و دو ‏فضای دیگر در این شهر به تئاتر خیابانی اختصاص می‌یابد."‏
وی تصریح کرد:" ظرف 2 ماه آینده 27 فضای دائمی تئاتر خیابانی درسراسر کشور راه‌اندازی می‌شود و این ‏در راستای شعار تئاتر برای همه است."‏
وی درباره بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر خیابانی گفت: «برای بین‌المللی شدن باید ابتدا ظرفیت‌های داخلی ‏را سنجید و به آرامی به سمت آن رفت.»‏
سپس "فاتح بادپروا" دبیر اجرایی درباره سوابق جشنواره گفت:" این جشنواره که حاصل زحمات چندین ‏ساله هنرمندان مریوان است، ابتدا به شکل شهرستانی و منطقه‌ای برگزار شد، اما با حمایت‌های مرکز ‏هنرهای نمایشی اکنون تبدیل به مهمترین رویداد تئاتر خیابانی کشور شده است.»‏
وی افزود:" هدف ما در بلند مدت ایجاد دبیرخانه دائمی در مریوان و جهانی کردن جشنواره است تا ارتباط ‏فرهنگی متقابل میان ایران و دیگر کشورها به وجود بیاید."‏
سپس امرایی به ارائه توضیحاتی درباره کمک هزینه گروه‌ها پرداخت و گفت: «ادارات کل در استان‌ها کمک ‏هزینه‌هایی برای حضور گروه‌ها در نظر گرفته‌اند؛ همچنین در روز پایانی جشنواره نیز کمک هزینه جشنواره ‏به گروه‌ها داده می‌شود.»‏
امرایی یکی از مهمترین برنامه‌های جشنواره را انتشار کتب آموزشی خواند و گفت:"امسال برای نخستین بار ‏بخش آئینی را از جشنواره کنار گذاشتیم؛ چرا که هم جشنواره تخصصی نمایش آئینی داریم و هم اینکه ‏جشنواره تئاتر خیابانی باید به شکل تخصصی‌تری به سمت تئاتر خیابانی برود."‏
سپس فاتح بادپروا با اشاره به نقص‌هایی در برگزاری جشنواره و تعاریف تئاتر خیابانی گفت: «تصمیم ‏گرفته‌ایم از امسال میزگردهای تخصصی برای آسیب‌شناسی جشنواره و تئاتر خیابانی در ایران برگزار کنیم و ‏از کارشناسان و صاحب نظران سراسر کشور برای این کار دعوت خواهیم کرد.»‏
‏"شهرام کرمی" نیز با اشاره به اینکه نمی‌توان تعریف تئاتر خیابانی را چندان محدود کرد گفت: «تنوع آثار و ‏شیوه‌های مختلف جزو ویژگی‌های جشنواره و تئاتر خیابانی است.»‏
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره میزبانی دائمی مریوان گفت: «هنرمندان تئاتر خیابانی اقبال زیادی ‏به برگزاری جشنواره در مریوان دارند و چشم انداز روشنی برای برگزاری جشنواره در این شهر وجود دارد؛ ‏اما این امر نیاز به پشتیبانی جدی تمامی نهادها دارد.»‏
امرایی نیز در همین رابطه گفت: «جشنواره در استان کردستان خواهد بود، مگر آنکه عدم رضایت هنرمندان ‏وجود داشته باشد.»‏
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره گفت: «کشورهای همسایه از جمله عراق ‏برای ما در اولویت هستند؛ چراکه هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ فرهنگی به ما نزدیک‌ترند.»‏

اسامی گروه ها و سرپرستان گروه ها تئاتر خیابانی استان فارس

ردیف

شهرستان

نام گروه

سرپرست نام

 مکان اجرای نمایش خیابانی

1

استهبان

ستهبان

مهرداد محمدی  9174070252

آب پخش میدان

2

آباده

پارسه

محسن مقامی

9177510930

باغ ملی

3

بوانات

 

ابراهیم سلیمانی 9177519219

میدان جانبازان

4

جهرم

صحنه

9177911475 حجت اله امیر سالاری

پارک جهاندیدگان

5

داراب

صورتک

مسلم صالحی 9177310480

پارک کودک

6

مرودشت

تقاطع

خالق استواری 9179140787

پارک انقلاب

7

سپیدان

سپید

اسحق اسماعیلی9177205200

فلکه مطهری

8

فسا

رویش

یوسف شکوهی

9179331757

پارک آزادی

9

کازرون

شهید جلال نوبهار

محسن محمدی

9365737657

پارک مردانی

10

لار

نسیم

علی ارزانفروش

9171815230

پارک حاشیه

11

لامرد

ارکیده

عماد دهقان

9173819699

پارک ملت

12

نیریز

زی نای

محمد حسین رنجبر

9177329011

پارک معلم

13

نورآباد

روت

مهدی محمدی

پارک کوثر

14

ارسنجان

سایه روشن

سعید سلیمانی

91712160944

خیابان ولیعصر

15

خرم بید

داروک

مهدی مرادی

91715505 29

میدان ابوالفضل ناحیه 1

16

سروستان

امید

امید مهدی بیگی 9175347710

پارک آزادی

17

زرین دشت

 

 

پارک جنگلی

18

مهر

ارشیا

فضل الدین رحیمی 9179814198

میدان معلم

19

فراشبند

آیدین

بهنام بداغی بهلولی

9179350308

روبروی بانک کشاورزی

20

قیروکارزین

آوای نخلستان

جواد پارسا 9173811610

میدان امام حسین

21

رستم

 

ایرج اردکانی

میدان بسیج

22

اقلید

بازیگوش

حسین اقلیدی 9173520137

پارک کودک

23

فیروزآباد

کشکول

کامران آرایش 9179158641

پارک ولیعصر

24

شیراز

بهونه

سید علیرضا موسوی 9173056299

پارک آزادی

25

شیراز

 چرخ جادو

بابک با فهم 9176523528

ارگ کریمخان

26

شیراز

رهرو

فرمانی علی 

9397463151

چمران

27

شیراز

گذر

جمشید حصاری 9179112973

پارک خلد برین

28

شیراز

خورشید شیراز

آرمان طیران 9389780950

پارک آزادی

 


۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۰
 ”قطب الدین صادقی” در نخستین جلسه از کارگاه آموزشی جشنواره تئاتر خیابانی:

 در شرایطی که مردم به تئاتر نمی آیند تئاتر باید به طرف مردم برود

 نخستین جلسه از کارگاه آموزشی قطب الدین صادقی با موضوع "تئاتر خیابانی از ایده تا اجرا" 31 شهریور در قالب پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی و در سالن مجتمع فرهنگی هنری شهرستان مریوان برگزار شد.

 ه گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به مریوان، در ابتدای این نشست صادقی به بحث درباره تفاوت خرده نمایش های میدانی و تئاتر خیابانی پرداخت و گفت:"این خرده نمایش ها مهمترین عملکردشان خلق تفنن بود و از دوره صفویه با ثبات نسبی و شهر نشینی وسعت گرفت." وی افزود :"در آن زمان هنر نهادینه نبود و در نتیجه هنرمندان مکان ثابتی برای اجرای آثارشان نداشتند و در فضاهای مختلف نمایش اجرا می کردند. این مدرس دانشگاه درباره ویژگی های تئاتر خیابانی گفت:" این خرده نمایش ها تئاتر خیابانی نیست. تئاتر خیابانی ترجمه غلطی از تئاتر تهییجی- تبلیغی است که د راروپای پیش از جنگ جهانی اول به وجود آمد و به وجود آمدن آن دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشت ." وی تصریح کرد :" این تئاتر در شرایطی به وجود آمد که حقایق و اطلاعات کتمان می شد و نمایشی بود که به سرعت بدون مقدمه ، دکور و یا دیگر شرایط شکل می گرفت و اجرا می شد و تئاتری خطابی بود که تماشاگر را مستقیم مورد خطاب قرار می داد." این کارگردان تئاتر همچنین عنوان کرد:" تئاتر خیابانی تمام مدت با مردم ارتباط دارد و یک لحظه مردم را از دست نمی دهد." وی افزود:" خرده نمایش های میدانی برای سرگرمی است؛ اما تئاتر خیابانی افشاگر وسیاسی است." صادقی با اشاره به تاریخچه تئاتر خیابانی در اروپا، آمریکا و روسیه گفت:" تئاتر خیابانی را به هیچ عنوان نمی توان روی صحنه اجرا کرد." وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تئاتر خیابانی در ایران گفت:" در ایران توده های مردم به تئاتر نمی آیند و برای مسائل فرهنگی هزینه نمی کنند . نوعی تنبلی فرهنگی و بی سوادی مدرن به واسطه تلویزیون و ماهواره در بین مردم به وجود آمده و در این شرایط تئاتر باید به طرف مردم برود ." وی خاطرنشان کرد:" یک اجرای ضعیف مردم را پس می زند اما اگر کاری قوی باشد لذت تئاتر را به مرد می چشاند و آنها را مشتاق تئاتر می کند؛ بنابراین هنرمندان خیابانی حق ندارند ضعیف کار کنند. موضوعات دم دست و خنثی مردم را جذب نمی کند." این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران در نشست به پایان رسید.